کد خبر: 1218653
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
پس از چند هفته تلاش میانجیگران قطری و مصری با مشارکت امریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه، اکنون همه چیز به دو طرف اصلی دعوا بستگی دارد تا نظر نهایی خود را پشت میز مذاکرات اعلام کنند
جوان آنلاین: هیئت حماس و رژیم صهیونیستی درحالی برای رایزنی بر سر آتش‌بس به قاهره می‌رود که نشانه‌های امیدوار‌کننده برای رسیدن به توافق وجود ندارد، چرا که مقامات تل‌آویو شرط گذاشته‌اند تا زمانی که حماس لیستی از اسرای زنده را ارائه ندهد و پاسخی جدی به تعداد اسرای فلسطینی ارائه نکند، دور دیگری از مذاکرات در کار نخواهد بود و حماس هشدار داده مذاکرات طبق خواست دشمن انجام نخواهد شد؛ اختلاف‌نظراتی که سنگ بزرگی را پیش پای توقف درگیری تا ماه رمضان می‌گذارد که احتمال حمله زمینی به رفح وجود دارد. 
 
پس از چند هفته تلاش میانجیگران قطری و مصری با مشارکت امریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه، اکنون همه چیز به دو طرف اصلی دعوا بستگی دارد تا نظر نهایی خود را پشت میز مذاکرات اعلام کنند. به همین خاطر هیئت حماس و رژیم صهیونیستی امروز (یک‌شنبه) راهی قاهره پایتخت مصر خواهند شد تا در این باره گفتگو کنند. این درحالی است که همچنان اختلافات میان صهیونیست‌ها درباره روند مذاکرات درخصوص آتش‌بس و تبادل اسرا با حماس ادامه دارد و تأثیر آن بر روند گفتگو‌ها نیز به خوبی مشهود است. هر چند بازیگران منطقه‌ای سعی دارند هرچه سریع‌تر آتش‌بس شش هفته‌ای را در غزه برای تبادل اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه برقرار کنند، اما مقامات تندرو اسرائیل هر روز ساز جدیدی را کوک می‌کنند که رسیدن به توافق را دشوارتر می‌کند. 
به گزارش پایگاه اکسیوس، اسرائیل به مصر و قطر اعلام کرده تا زمانی که حماس لیستی از اسرای زنده را ارائه ندهد و پاسخی جدی به تعداد اسرای فلسطینی که میانجی‌ها به عنوان بخشی از توافق بین‌المللی آزادی پیشنهاد کرده‌اند، ارائه نکند، دور دیگری از مذاکرات را برگزار نخواهد کرد. به نوشته باراک راوید، گزارشگر آکسیوس، مصر و قطر به اسرائیل قول دادند که اگر این هفته هیئتی را برای گفتگو درباره جنبه‌های بشردوستانه توافق پیشنهادی به دوحه بفرستد، پاسخ‌هایی را از حماس برای اعلام تعداد اسرای زنده و تعداد فلسطینیان زندانی که می‌خواهد آزاد شوند ارائه دهند. مقامات ارشد اسرائیلی گفتند که پس از سه روز مذاکره در قطر، هیئت اسرائیلی روز پنج‌شنبه بدون پاسخ به اسرائیل بازگشت. یک مقام اسرائیلی ادعا کرد: «میانجی‌ها قول دادند که حماس اعداد و ارقام را ارائه کند و این اتفاق نیفتاد.»
به عنوان بخشی از چارچوبی که جمعه گذشته توسط ایالات متحده، مصر و قطر در پاریس ارائه شد، اسرائیل حدود ۴۰۰ اسیر فلسطینی، از جمله کسانی را که به قتل اسرائیلی‌ها محکوم شده بودند، در ازای آزادی حدود ۴۰ اسیر اسرائیلی توسط حماس، آزاد می‌کند. از جمله زنان، سربازان زن، مردان بالای ۵۰ سال و مردانی که در وضعیت پزشکی وخیم قرار دارند. این چارچوب همچنین شامل حدود شش هفته توقف در جنگ در غزه، یک روز وقفه برای هر اسیر زنده‌ای که آزاد می‌شود، و همچنین آمادگی برای بازگشت اولیه و تدریجی شهروندان فلسطینی به بخش شمالی نوار غزه بود. 
وضعیت انسانی در غزه به قدری فاجعه‌بار است که هر روز تأخیر در توقف جنگ، می‌تواند صد‌ها هزار نفر را به کام مرگ بکشاند ولی سران صهیونیست گوش‌شان به هشدار‌های جهانی بدهکار نیست و حتی کمک‌های اندک به مردم غزه را هم برنمی‌تابند و با حمله به کاروان‌های بشردوستانه، نسل‌کشی در این باریکه را تعمیق می‌کنند. رهبران حماس بار‌ها گفته‌اند که اسرای صهیونیستی را در صورت آزادی همه فلسطینیان در بند آزاد خواهند کرد، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دوستانش با این شرط موافقت نکرده‌اند. شرط جدید تل‌آویو هم می‌تواند مسیر رسیدن به توافق تا ماه رمضان را مختل کند. صهیونیست‌ها با تهدید حمله زمینی به رفح سعی دارند حماس را به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود وادار کنند و آزادی هزاران فلسطینی را امتیاز بزرگی به این جنبش تلقی می‌کنند. مسئله دیگر که توافق آتش‌بس را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است، نوع نگاه فلسطینی‌ها به توقف درگیری است. حماس خواستار توقف کامل جنگ و آتش‌بس پایدار است، اما کابینه نتانیاهو گفته تا زمان نابودی حماس جنگ را ادامه خواهد داد و این اختلافات مانع بزرگی پیش پای توافق آتش‌بس گذاشته است. 
 
 مذاکرات وارد جزئیات نشده است 
یک مسئول ارشد حماس جزئیاتی از روند مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی را تشریح کرد. به گزارش المیادین، اسامه حمدان از رهبران حماس دیروز در اظهاراتی ضمن تشریح روند مذاکرات آتش‌بس تأکید کرد که اسرائیل تنها به دنبال تبادل اسرا است، در حالی که مقاومت خواستار توقف کامل تجاوز اشغالگران و عقب‌نشینی از غزه و ورود کمک‌های انسانی و بازسازی غزه و بازگشت آوارگان به منازل خودشان است و عملیات تبادل اسرا نیز در همین چارچوب انجام خواهد شد. حمدان تأکید کرد که مذاکرات تا این لحظه در چارچوب روند کلی خود قرار دارد و وارد جزئیات نشده است. وی ابراز داشت که هیچ صحبت جزئی از اسامی یا تعداد تبادل اسرا مطرح نشده و تمامی تمرکز‌ها روی چارچوب کلی مذاکرات است تا در این خصوص توافق حاصل شود. این مقام حماس بار دیگر تصریح کرد: «این مذاکرات نباید آن چیزی را که اسرائیل به دنبال آن است، محقق کند، بلکه باید به پایان دادن به تجاوز اسرائیل ضد ملت فلسطین بینجامد.»
هر چند رهبران حماس برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و توقف جنگ در غزه ممکن است تا حدودی از مواضع خود عقب‌نشینی کنند، اما آتش‌بس به هر قیمتی را نمی‌پذیرند و هراسی از ادامه نبرد با دشمن صهیونیستی ندارند و می‌توانند برای مدت طولانی جنگ را ادامه دهند؛ چیزی که سرویس‌های اطلاعاتی امریکا هم آن را تأیید کرده‌اند.
برچسب ها: امریکا ، آتش بس ، غزه
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
1
0
امیدوارم آتش بس نشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار